Den 1 mars tas det nya porttelefonsystemet i bruk. Styrelsen har här samlat de vanligaste frågorna och svaren från de boende, om allt från hur systemet kommer att fungera till varför det införs.
1. Hur öppnar man med sin telefon när man får besök?
När du får en besökare så ringer det på det telefonnummer som du angivit till Axlås. Du kan prata med besökaren för att se vem det är och trycker sedan bara siffran fem på din tonvalstelefon om du vill släppa in denne. Då öppnas dörren.
Mer information om hur nya porttelefonsystemet fungerar finns på hemsidan: https://www.brinckanlehusen.se/2012/02/05/sa-fungerar-nya-porttelefonerna/
2. Är det tänkt att vi ska ha access till alla portar i föreningen, eller bara vår egen?
När systemet har satts i drift kommer taggarna att vara programmerade för att fungera i alla föreningens entréer.
3. Hur gör man när det kommer till exempel matkasse eller blombud?
När det gäller matkassar och blommor etc gäller detsamma som när boende får besökare. Dessa ringer upp det telefonnummer som den boende har lämnat till Axlås (vanligt telefonnummer eller mobilnummer) och blir insläppta genom att den boende trycker på femman på sin telefon.
4. Går det inte att ta emot leveranser när man inte är hemma?
Det bör fungera att vidarekoppla din hemtelefon till mobil när du inte är hemma och då öppna genom att trycka på femman på mobilen. Om det inte fungerar kan det bero på operatören.
5 Kan man bara ange ett telefonnummer till Axlås? I så fall, kan man smidigt byta nummer?
Ja, du kan bara ange ett nummer till Axlås, men du kan byta nummer.
För att byta nummer åker du till Axlås, tar med dig legitimation och upplåtelseavtal och berättar vilket nummer du vill byta till.
6. Vad händer om man tappar taggen? Får den person som hittar den access till fastigheten?
Ja, därför är det viktigt att höra av sig till Axlås om man blivit av med taggen. De kan då avprogrammera den.
Ett tips är att skriva upp numret på de taggar som ni fått för att lättare kunna anmäla till Axlås vilken tagg som förkommit.
7. Vad finns det för fördelar med det här systemet? Vilket skäl ligger till grund för beslutet?
Styrelsens avsikt är att öka tryggheten, trivseln och säkerheten och samtidigt åtgärda det eftersatta underhållet när det gäller entrédörrar, dörrstängare och kodsystem.
Föreningen har problem med att ”utomstående” tagit sig in med nycklar i fastigheterna. Detta beror på att en hel del nycklar kommit på drift sedan husen byggdes, vilket resulterat i inbrott och skadegörelse. Ibland har även koden kommit i orätta händer, vilket lett till ovälkomna besök.
När våra grannföreningar infört taggsystem har det blivit lugnt i fastigheterna och problemen med inbrott, skräp och skadegörelse har kunnat minimeras.
Genom vårt nya porttelefonsystem får vi bättre kontroll över vilka som rör sig i våra fastigheter. Tappar någon en tagg kan den avprogrammeras och blir därmed obrukbar.
I förlängningen har vi även möjlighet att införa taggar till grovsoprum, miljörum, gemensamma lokaler, bastu, tvättstuga, cykelrum om föreningen så önskar.
8. Jag vill ha extra taggar hur ska jag beställa dessa?
Kontakta Axlås på Rådmansgatan 54, som har hand om vårt låssystem. Ta med dig upplåtelseavtal, köpavtal eller hyresavtal och legitimation så är de dig behjälpliga. Detta gäller både om man vill beställa extra taggar eller missade att hämta taggar vid de tre tillfällen som dessa delades ut.
9. Hur kommer man in i portarna sen, om det nya portlåssystemet av någon anledning inte funkar och ingen är hemma och kan låsa upp?
Då ringer man till felanmälan. De har jour. Det är dock osannolikt att detta kommer att hända.
10. Vad händer om det blir strömavbrott i fastigheten? Kommer man inte in då?
Jo, det gör man. Det finns batterier i kod-dosan vid porten som fungerar i sex timmar. Därefter öppnas alla dörrar och förblir upplåsta till problemet med strömmen är löst.
11. Hur fungerar kontakten med Axlås? Är det någon av deras butiker jag ska besöka om jag vill beställa nycklar eller taggar?
Har du behov av extra taggar, kopiering av nycklar till lägenheten, cykelrum eller tvättstuga så går du till Axlås på Rådmansgatan 54. De har hand om vårt låssystem. Ta med dig upplåtelseavtal, köpavtal eller hyresavtal och legitimation så hjälper de dig.